Teknologi A, Design B

Sisse designede et højteknologisk cykelskur med sine klassekammerater

”Vi var ude og præsentere det på en messe, hvor alle mulige firmaer og ingeniører var med. De synes, det var megasmart.”

Sammen med 2 andre kammerater blev Sisse i 2.g briefet af kommunen, der gerne ville have flere til at cykle. De fik idéen til en smart cykelparkering, hvor man bare scanner sit studiekort, bliver ledt hen til en holdeplads af en lysstråle og får sin cykel holdt godt fast af en massiv robothånd.

 

 

 

Mads og hans gruppe laver møbler, der giver studerende bedre økonomi

”Studerende har meget lidt plads, fordi de ikke har råd til huslejen - og hvis de skal have plads nok, skal de arbejdede mange timer, at de til sidst dropper ud af deres studie. Derfor skal deres møbler kunne mange ting på samme tid.”

Som HTX eksamensprojekt valgte Mads og hans tre kammerater en meget nærliggende problemstilling: Hvordan man kunne lave multifunktionelle møbler til studieboliger, som har lidt plads. Lige nu forsker de i, hvordan man udnytter pladsen mellem sengen og loftet, hvordan man bygger sengen og skrivebordet sammen, kobler sengebordet og vasketøjskurven og andre idéer, som ikke kommer til at blive dyre møbler, men smarte løsninger.

Studieretning: Teknologi A, Design B

Fysik A, Matematik A

Niels Erik opfandt den bakteriedræbende bøjle sammen med vennerne

”Bøjlen havde indbygget, bakterieødelæggende lys, så man slipper for at slide sit tøj op ved at skulle vaske det hele tiden. Det er også bedre for miljøet.”

Med 3D print, godt med matematik og god research på både UV-lys og hos bøjleproducenter fik Niels Erik og vennerne i 2.g den gode idé, at man ikke nødvendigvis behøver at skulle stoppe sin yndlingstrøje i vaskemaskinen hele tiden, hvis man ikke har spildt på sig selv. Idéen gik videre til regionsmesterskaberne i DM i Teknologi.

 

Lau og vennerne opfandt en maskine, der malede en stor, fed streg på siden af biler, der kører for stærkt

”Vi kunne se, at det eneste, som folk kunne forstå, det var noget, de kunne mærke. Så idéen var, at de nok kunne indse, de havde kørt for stærkt, og at det er farligt og dumt, når de selv skulle skrabe malingen af.”

For at ændre bilisternes adfærd skabte Lau og hans klassekammerater en helt ny type vejkampagne af et stativ, noget computerprogrammering, to lasere, en sprøjtemalepistol og nogle trykflasker. Maskinen målte bilens hastighed på vejen og sprøjtede så en bred, gul stribe hen ad siden på de biler, der lå over fartgrænsen.

Studieretning: Fysik A, Matematik A

Informatik B, Matematik A

Christoffer og tre venner laver et kunstigt øre, der advarer mod arbejdsskader

”På byggepladser og i værksteder får mange høreskader, også selvom de måske går med høreværn eller ørepropper. Vi lavede et kunstigt øre, der konstant hørte med på lydniveauet – og advarede, når larmen blev for stor og lang.”

Christoffer og 2 andre klassekammerater udviklede øret i en 3D-printet kasse med et advarselslys oven på efter at have researchet arbejdsskader og talt med mennesker uden for skolen, der kender livet på arbejdspladser, hvor der laves meget larm. Gruppen indbyggede ekstra små, smarte muligheder i opfindelsen, eksempelvis kunne øret selv sende sine date til en hjemmeside, så man kunne holde øje med lydniveauet alle steder fra.

Studieretning: Informatik B, Matematik A

Idræt B, Bioteknologi A

Mette og hendes venner er ved at give verden drikkedunken, der opløses af vand

”Vi lavede noget research, og folk smider bare drikkedunkene i naturen. De gider ikke slæbe dem. Derfor er vi ved at opfinde en ny, der er lavet af kartoffelmel, glycerin og eddike.”

Efter at have undersøgt det fandt Mette og resten af hendes gruppe ud af, at at et cigaretskod er fem til ti år om at forsvinde i naturen, og at hvaler dør med et halvt ton plastic i maven. Det besluttede de sig for at gøre noget ved. Lige nu er de midt i udviklingsfasen, hvor de blandt andet bruger bioplast og lærer af mælkekartoners produktion, hvordan flasken kan blive opløst på en måned og alligevel være vandtæt.

Studieretning: Idræt B, Bioteknologi A

Design B, Kommunikation/IT A

Michelles gruppe har designet nyt liv i skolegården

”Vi har været rundt og lært af byens bedste steder, for eksempel hvordan lys og skygge virker, og så har vi lagt nogle spændende ting ind som et sejl i skæve former og varmelamper, så vi kan have sommer hele året.”

Opgaven for Michelle og vennerne var at skabe et bedre miljø til en noget gammeldags skolegård. Ved først at researche grundigt, hvad der virkede og ikke virkede på byens pladser, skabte de et levende og energifyldt forslag, som de tegnede i hånden. De har netop præsenteret forslaget for skolens ledelse, der var meget begejstrede.

 

Med Katja og hendes holds projekt kan du blive en social cykel-selfie-sensation

”Folk skulle få lyst til at køre mere på cykel, så vi opfandt en rød knap, som du kunne køre over. Så fik du både målt din hastighed, og du fik taget et billede, som skulle dukke op på byens busskure og på en app, hvor man så kunne like dem, så du måske kunne vinde en præmie.”

Kommunen var kunden, da Katjas klasse gik i gang med at udvikle idéer til, hvordan man kan skabe lyst til at cykle. Cykel-selfien var kun toppen af dét, som egentlig blev målt i cyklisternes adfærd, idet de rullede over knappen. Alle de indsamlede data og billeder kunne hjælpe byen med bedre at forstå cyklisterne. Opfindelsen vandt efterfølgende førsteprisen på den messe, hvor den var med

Studieretning: Design B, Kommunikation/IT A 

Bioteknologi A, Matematik A

Zenia fandt på det miljørigtige festival-telt med tre venner

”Vi lavede et fuldkommen nedbrydeligt telt, man bare kan smide til kompost efter brug med pilegrene som teltstænger. Der gik fuldstændig konkurrence i klassen om, hvem der kunne lave den bedste løsning.”

Matematik, mavefornemmelse, teknologi og den personlige erfaring fra musikfestivaler spillede sammen, da Zenia og vennerne fandt på at genopfinde produktionen af telte i en mere miljøvenlig retning. Undervejs lærte de ikke bare noget om idégenerering, men også meget om hinanden.

 

Studieretning: Bioteknologi A, Matematik A